• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 70970
+
-

جذب اعتبار برای رونق اشتغال روستایی و عشایری

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد از جذب 12 میلیارد تومان از اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری در این استان خبر داد.
 به گزارش ایسنا، «پریسا راد» افزود: در حوزه صنایع دستی 4 مجوز از جمله کارت شناسایی، پروانه تولید انفرادی، جواز تاسیس کارگاهی و پروانه تولید کارگاهی صادر می‌کنیم. 

وی اظهار کرد: سامانه هوشمند یک سامانه کشوری و حدود یک ماه و نیم است که قطع شده و ما نتوانسته‌ایم در زمینه صدور پروانه تولید انفرادی و تولید کارگاهی اقدامی داشته باشیم و با این‌که مراجعه‌کنندگان زیادی داریم، چون سامانه کشوری در حال به‌روز‌رسانی است، نتوانسته‌ایم تاکنون مجوزی صادر کنیم. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در 3 ماه اول سال جاری نزدیک به 400 کارت شناسایی، حدود 70 پروانه انفرادی و 30 جواز تاسیس کارگاهی در حوزه صنایع دستی صادر شده است و با توجه به این‌که سامانه در این مدت قطع بوده، می‌توانیم بگوییم عملکرد ما نسبت به مدت مشابه در سال جاری یکسان بوده است. 

راد تصریح کرد: 360 کد رشته در کشور داریم که بالغ بر 30 رشته صنایع دستی با کد رشته‌هایی که مورد پذیرش سازمان مرکزی است مانند دست‌بافت‌های داری و غیرداری، گلیم ساده، دورو و مشته، انواع جاجیم، سیاه‌چادربافی، نی‌چیت‌بافی، البسه محلی اقوام، معرق، منبت، چرم و گلدوزی دستی در استان کار می‌شود. امسال احیای رشته‌های گل‌دوزی دستی و گلیم مشته بهمئی را در دستور کار داریم. 

وی ادامه داد: در بخش اشتغال روستایی و عشایری نیز قصد داریم تسهیلاتی به هنرمندان ارائه دهیم تا در حوزه تولیدات کار کنند. تاکنون 18میلیارد معرفی به بانک‌های عامل داشته‌ایم که حدود 12میلیارد از این اعتبارات را توانسته‌ایم جذب کنیم. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اشتغال 1340 نفر در زمینه‌های مناسب برای توسعه صنایع دستی استان نقطه عطفی بوده است. 

راد بیان کرد: از جمله برنامه‌های گرامی‌داشت هفته صنایع دستی ایجاد همایش‌ها و بازارچه‌هایی در روستاها با هدف گردشگری و پیگیری بیمه هنرمندان را که از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها است، در دستور کار داریم. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: با توجه به این‌که تاکنون تنها 8 نفر از هنرمندان را توانسته‌ایم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی دربیاوریم، سازمان مرکزی ما تفاهم‌نامه‌ای با صندوق بیمه روستاییان و عشایر ایجاد کرد که توانستیم تعداد زیادی از هنرمندان و شاغلین کارگاه‌های تولیدی را تحت عنوان بیمه روستایی دربیاوریم. راد اظهارکرد: طرح کارگاه گردی در ایام نوروز را که گردشگران هر ساله از این کارگاه‌ها دیدن می‌کنند را داریم. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک سری محصولات صنایع دستی در اندازه‌ها و کاربرد‌های مختلف را برای عرضه به گردشگران نوروزی و احیای رشته‌های منسوخ‌شده در سال گذشته داشتیم و توانستیم رشته جاجیم‌بافی را که قدمتی نزدیک به 150 سال دارد و به دست فراموشی سپرده شده بود در استان احیا کنیم. 

راد اضافه کرد: 2 اثر معنوی عروسک «لیلی» و «گهواره» (ته‌ته) را که از نشانه‌ها و نماد‌های سنتی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد است، در سال گذشته در فهرست آثار ملی ثبت کردیم و نشان مالکیت معنوی را گرفته‌ایم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید